Безбар’єрність у дії: Житомирщина забезпечує доступ до медичних послуг для всіх
Здоров’я без перешкод: доступність медичних послуг у Житомирському районі
В умовах повномасштабної війни збереження здоров'я та поліпшення фізичного й психологічного стану українців набуває особливої актуальності. Саме тому на території Житомирського району активно реалізовуються два надзвичайно важливі проєкти – "Ти як?" та "Безбар'єрність". Ці ініціативи спрямовані на підтримку населення та створення інклюзивного середовища для всіх.
Програма "Безбар'єрність" не обмежується лише встановленням пандусів – це ціла філософія, яка спрямована на створення умов для комфортного та повноцінного життя кожної людини в суспільстві. Лікарня є основним лікувально-профілактичним закладом служби охорони здоров'я, тому вкрай важливо створити сприятливі умови для людей з інвалідністю та особливими потребами. Це означає не лише фізичну доступність будівель та приміщень, але й адаптацію медичного обладнання, інформаційних матеріалів та комунікації між персоналом і пацієнтами.
Саме тому питання створення безбар'єрного простору в 42 закладах охорони здоров'я Житомирського району перебуває на постійному контролі Житомирської районної державної адміністрації.
"Безбар'єрність": Філософія доступності та рівних можливостей
Заклади охорони здоров’я Житомирського району облаштовані 66 пандусами, 10 ліфтами та 3 електричними підйомниками. Для зручності осіб з обмеженими можливостями обладнано 33 вбиральні.
У 7 медичних закладах Житомирського району облаштовані інклюзивно-лікарняні палати для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Це, зокрема, КНП «Любарська лікарня», КНП «Житомирська багатопрофільна опорна лікарня» (Новогуйвинська селищна рада), КНП «Хорошівська лікарня», КНП «Чуднівська лікарня», КНП «Романівська лікарня», КНП «Коростишівська центральна районна лікарня ім. Д.І.Потєхіна» та КНП «Лікарня» Пулинської селищної ради.
У переважній більшості лікувальних закладів Житомирського району встановлено кнопки для виклику персоналу та облаштовано паркувальні місця. На вхідних дверях прикріплено попереджувальні знаки у вигляді жовтого кола (особливо важливі для пацієнтів із низьким відсотком зору) та інші розпізнавальні знаки.
Заклади обладнано інформаційними стендами, а окремі – інформаційними табличками про розташування місць та послуг, пристосованих для людей з інвалідністю. Забезпечується дублювання інформації рельєфним літерно-цифровим або рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля), а також нанесення нумерації поверхів і кабінетів рельєфним шрифтом. В усіх закладах наявні медичні ноші-каталки та інвалідні крісла.
Для забезпечення комунікації з особами із порушенням слуху заклади охорони здоров'я уклали договори співпраці з громадською організацією «Всеукраїнська організація осіб з інвалідністю зі слуху «УТОГ». Це дозволяє забезпечити переклад українською жестовою мовою (та з української жестової мови) онлайн та офлайн 24/7. Також є підключення до системи «Сервіс УТОГ», що працює цілодобово шляхом відеозв’язку з перекладачем жестової мови.
Безпека та реабілітація
Усі заклади охорони здоров'я Житомирського району облаштовані укриттями, а шляхи евакуації пацієнтів та персоналу визначені з урахуванням принципів безбар'єрності та доступності маломобільних груп населення. Працівники закладів охорони здоров’я пройшли інструктажі щодо дій під час повітряної тривоги, в усіх закладах призначено відповідальних за супровід осіб з обмеженими фізичними можливостями.
П'ять закладів охорони здоров'я Житомирського району, зокрема КП «Лікарня №1», КП «Лікарня №2 ім. В.П.Павлусенка», КНП «Житомирська багатопрофільна опорна лікарня», КНП «Любарська лікарня» та КНП «Романівська лікарня», уклали пакет 53 «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах».
Інформаційно-просвітницька робота
Інформаційно-просвітницька робота є ключовою для формування інклюзивного простору, де кожен почувається комфортно та захищено. У медичних установах це особливо важливо!
Тому медичні працівники Житомирського району активно долучаються до інформаційно-просвітницької кампанії «Україна без бар’єрів», забезпечуючи інформаційну та психологічну підтримку пацієнтів та членів їхніх сімей.
Крім цього на постійній основі проводяться тренінги та семінари для медичного персоналу щодо принципів універсального дизайну, етикету спілкування з людьми з інвалідністю та важливості індивідуального підходу. Розробляються та розповсюджуються інформаційні брошури, плакати та відеоролики про доступність послуг, права пацієнтів та особливості безбар’єрного середовища.
Безбар'єрність — це не лише про фізичну доступність. Це про повагу, рівні можливості та створення умов, за яких кожен пацієнт, незалежно від його фізичних можливостей, віку чи інших особливостей, може отримати якісну медичну допомогу без жодних перешкод.